| Pagina principala | Ghidul utilizatorului | Rubrica candidatului | Curriculumurile scolare |
| Matematica competitiva | Matematica distractiva| Formule, dictionare | Avizuri |
|Pagini din istorie | Examene, teste | Bibliografie | Link-uri | Site map |


Unele "legi" importante și glumețe

Regula regulelor

Există reguli pentru alegerea unei soluții, dar nu există reguli pentru alegerea acestor reguli.

Legea problemelor

Dacă în problemă sunt implicate mai puțin de trei variabile, această nu este o problemă, iar dacă numărul lor este mai mare decât opt, atunci problema este irezolvabilă.

Criteriul criteriilor

Pentru orice calitate sau proprietate, cărora ați dori să le dați apreciere, se vor găsi întotdeauna cel puțin trei criterii contradictorii, ce se exclud reciproc.

Postulatul ipotezelor

Numărul ipotezelor rezonabile, capabile să explice orice fenomen concret, este infinit.

Principiul rezultatului final

Prin definiție: când cercetați necunoscutul, atunci nu se știe ce veți descoperi.

Teorema despre adâncimea băltoacei

Nu poți spune nimic despre adâncimea unei băltoace, până nu cazi în ea.

Legea I a disrutei

Nu te angaja niciodată în dispută cu un prost, căci oamenii ar putea să nu observe deosebirea dintre voi.

Legea II a diaputei

Cine strigă mai tare, aceluia i se dă cuvântul.

Definiția plagiatului și a cercetării

Dacă furăm de la unul, acesta se numește plagiat, dacă de la mai mulți – cercetare.

Postulatul experienței de lucru

Experiența de lucru, acumulată de experimentator, este direct proporțională cu numărul de aparate pe care el le-a deteriorat.

Postulatele de bază ale experimentelor

1. Instrumentul scăpat din mână cade anume acolo unde poate cauza cât mai multă stricăciune.
2. După demontarea și asamblarea unui anumit dispozitiv rămân în plus câteva piese.
3. Cantitatea pieselor de rezervă acumulate este invers proporțională necesității lor.
4. Dacă un bloc al mașinii poate fi montat incorect, atunci se va găsi totdeauna un om care o va face.
5. Toate tuburile de cuplare ermetică curg.
6. În urmă oricărui calcul numărul, corectitudinea căruia este evidentă, se transformă în sursă de noi greșeli.
7. Necesitatea modificărilor radicale crește continuu, pe măsură ce proiectul se apropie de sfârșit.

Principiul pieselor importante

Dacă o piesă oarecare va cădea de pe masa de lucru, atunci probabilitatea găsirii ei este invers proporțională importanței pe care ea o are pentru terminarea experimentului.

Legea compensației

Experimentul poate fi considerat reușit, dacă aruncând o jumătate din toate datele acumulate, veți reuși să înregistrați o coincidență aproape deplină cu teoria.

Axioma instrucției

Atunci când toate modalitățile dumneavoastră de a efectua experimentul vor ieșua, citiți instrucția.

Legea întrebărilor

Întrebările mărunte se rezolvă rapid, iar cele mai importante nu se rezolvă nicicând.

Regula termenilor de realizare a proiectului (90 pe 90)

Primele 90% ale lucrării consumă 10% de timp, iar ultimele 10% – restul 90% din timpul prevăzut.

Legea "terțului exclus"

În domeniul cercetărilor și elaborărilor din trei parametri pot fi definiți, concomitent, numai doi:
1) dacă este indicat scopul și modalitatea atingerii lui, atunci nu poți ghici, cât te va costa;
2) dacă suntem limitați în timp și resurse, este imposibil să prezici, ce parte din angajament va fi îndeplinită;
3) dacă scopul este bine definit și se alocă o sumă concretă de bani, apoi nu poți prezice, când va fi atins acest scop.
Dacă, totuși, ați reușit să definiți toți cei trei parametri, aceasta înseamnă, că nu aveți de afacere cu cercetări și elaborări.

Legea cheltuielilor

Cheltuielile tind să se egaleze cu veniturile.

Principiul relativității

Orice lucrător mai tânăr decât dumneavoastră este lipsit de experiență, iar orice lucrător mai în vârstă cu 5 ani decât dumneavoastră este bătrân și rămas în urmă de viață.

Legea imposibilului

Dacă un savant eminent, ce îmbătrânește deja, afirmă, că ceva este posibil, el aproape la sigur, că are dreptate. În schimb, dacă el consideră, că ceva este imposibil, aceasta înseamnă, mai mult ca probabil, că el greșește.

Legea erorilor

Specialistul calificat este acela care evită cu succes greșelile mici, mișcându-se necontenit spre o eroare globală.

Legea competenței

Dacă ești competent într-un domeniu, aceasta nu înseamnă, că nu vei face prostii în alte domenii.

Legea 8 / 10 / 12

Opt oameni se descurcă cu munca a zece oameni mai bine decât doisprezece.

Axioma minții

Volumul total de minte pe globul pământesc este o mărime constantă, iar populația crește.

Legea muncii de creație

Cu cât mai mult lucrezi asupra ideii tale, cu atât mai mult te convingi, că ea aparține altuia.

Legea fermității

Omul care posedă un singur ceasornic, știe cu fermitate ce oră este. Omul care are mai multe ceasornice nu este convins deloc de exactitatea orei.

Legea costului

Compromisul întotdeauna ne costă mai scump decât oricare alte alternative.

Observație

Prietenii vin și pleacă, iar dușmanii se acumulează.

Despre numerele interesante

Titlul ne sugerează, desigur, că este vorba despre un sofism împrumutat din teoria elementară a numerelor. Numerele pot, firește, prezenta interes din diferite puncte de vedere. Astfel, un poet, care și-a dedicat una din odele sale unei femei de treizeci de ani, manifesta, evident, un interes deosebit pentru numărul 30. Acest poet considera, că la vârsta în cauză femeile sunt extrem de atrăgătoare.
Pentru un specialist în teoria numerelor numărul 30 prezintă, credem, un interes și mai mare, căci acesta este cel mai mare număr, care are următoarea proprietate: toate numerele mai mici decât el și care nu au cu el divizori comuni sunt prime.
Nu este mai puțin interesant și numărul 15873: dacă el este înmulțit pentru început cu orice cifră, adică cu orice număr de la 1 până la 9, iar mi apoi cu 7, rezultatul va fi întotdeauna un număr format prin repetarea cifrei alese pentru prima înmulțire.
Proprietăți și mai interesante posedă numărul 142 857: înmulțindu-l de fiecare dată la numerele de la 1 până la 6, veți obține permutări ciclice din unele și aceleași șase cifre, din care e format.
Apare întrebarea: dar există oare numere neinteresante?
Cu ajutorul unor raționamente elementare putem demonstra următoarea afirmație.

TEOREMĂ. Numere neinteresante nu există.
Demonstrație.
Dacă ar exista numere plictisitoare, atunci toate numerele le-am putea diviza în două clase: numere interesante și numere neinteresante. În mulțimea numerelor neinteresante se va găsi, neapărat, un număr care este cel mai mic printre numerele neinteresante.
Dar cel mai mic dintre numerele neinteresante deja este un număr interesant. Așa că el trebuie extras și transferat în mulțimea numerelor interesante.
Dar în mulțimea numerelor neinteresante rămase vom găsi din nou un cel mai mic număr.
Repetând acest proces destul de frecvent, putem face interesant orice număr neinteresant.
Ceia ce trebuia de demonstrat.


| Pagina principala | Ghidul utilizatorului | Rubrica candidatului | Curriculumurile scolare |
| Matematica competitiva | Matematica distractiva| Formule, dictionare | Avizuri |
|Pagini din istorie | Examene, teste | Bibliografie | Link-uri | Site map |