| Pagina principala |
Ghidul utilizatorului |
Rubrica candidatului |
Curriculumurile scolare |
| Matematica competitiva |
Matematica distractiva|
Formule, dictionare |
Avizuri |
|Pagini din istorie |
Examene, teste |
Bibliografie |
Link-uri |
Site map |
Unele "legi" importante și glumețe
Regula regulelor
Există reguli pentru alegerea unei soluții, dar nu există reguli pentru
alegerea acestor reguli.
Legea problemelor
Dacă în problemă sunt implicate mai puțin de trei variabile, această nu este o
problemă, iar dacă numărul lor este mai mare decât opt, atunci problema este
irezolvabilă.
Criteriul criteriilor
Pentru orice calitate sau proprietate, cărora ați dori să le dați apreciere, se
vor găsi întotdeauna cel puțin trei criterii contradictorii, ce se exclud
reciproc.
Postulatul ipotezelor
Numărul ipotezelor rezonabile, capabile să explice orice fenomen concret, este
infinit.
Principiul rezultatului final
Prin definiție: când cercetați necunoscutul, atunci nu se știe ce veți
descoperi.
Teorema despre adâncimea băltoacei
Nu poți spune nimic despre adâncimea unei băltoace, până nu cazi în ea.
Legea I a disrutei
Nu te angaja niciodată în dispută cu un prost, căci oamenii ar putea să nu
observe deosebirea dintre voi.
Legea II a diaputei
Cine strigă mai tare, aceluia i se dă cuvântul.
Definiția plagiatului și a cercetării
Dacă furăm de la unul, acesta se numește plagiat, dacă de la mai mulți
cercetare.
Postulatul experienței de lucru
Experiența de lucru, acumulată de experimentator, este direct proporțională cu
numărul de aparate pe care el le-a deteriorat.
Postulatele de bază ale experimentelor
1. Instrumentul scăpat din mână cade anume acolo unde poate cauza cât mai multă
stricăciune.
2. După demontarea și asamblarea unui anumit dispozitiv rămân în plus câteva
piese.
3. Cantitatea pieselor de rezervă acumulate este invers proporțională
necesității lor.
4. Dacă un bloc al mașinii poate fi montat incorect, atunci se va găsi
totdeauna un om care o va face.
5. Toate tuburile de cuplare ermetică curg.
6. În urmă oricărui calcul numărul, corectitudinea căruia este evidentă, se
transformă în sursă de noi greșeli.
7. Necesitatea modificărilor radicale crește continuu, pe măsură ce proiectul
se apropie de sfârșit.
Principiul pieselor importante
Dacă o piesă oarecare va cădea de pe masa de lucru, atunci probabilitatea
găsirii ei este invers proporțională importanței pe care ea o are pentru terminarea
experimentului.
Legea compensației
Experimentul poate fi considerat reușit, dacă aruncând o jumătate din toate
datele acumulate, veți reuși să înregistrați o coincidență aproape deplină cu
teoria.
Axioma instrucției
Atunci când toate modalitățile dumneavoastră de a efectua experimentul vor
ieșua, citiți instrucția.
Legea întrebărilor
Întrebările mărunte se rezolvă rapid, iar cele mai importante nu se rezolvă
nicicând.
Regula termenilor de realizare a proiectului (90 pe 90)
Primele 90% ale lucrării consumă 10% de timp, iar ultimele 10% restul 90% din
timpul prevăzut.
Legea "terțului exclus"
În domeniul cercetărilor și elaborărilor din trei parametri pot fi definiți,
concomitent, numai doi:
1) dacă este indicat scopul și modalitatea atingerii lui, atunci nu poți ghici,
cât te va costa;
2) dacă suntem limitați în timp și resurse, este imposibil să prezici, ce parte
din angajament va fi îndeplinită;
3) dacă scopul este bine definit și se alocă o sumă concretă de bani, apoi nu
poți prezice, când va fi atins acest scop.
Dacă, totuși, ați reușit să definiți toți cei trei parametri, aceasta înseamnă,
că nu aveți de afacere cu cercetări și elaborări.
Legea cheltuielilor
Cheltuielile tind să se egaleze cu veniturile.
Principiul relativității
Orice lucrător mai tânăr decât dumneavoastră este lipsit de experiență, iar
orice lucrător mai în vârstă cu 5 ani decât dumneavoastră este bătrân și rămas
în urmă de viață.
Legea imposibilului
Dacă un savant eminent, ce îmbătrânește deja, afirmă, că ceva este posibil, el
aproape la sigur, că are dreptate. În schimb, dacă el consideră, că ceva este
imposibil, aceasta înseamnă, mai mult ca probabil, că el greșește.
Legea erorilor
Specialistul calificat este acela care evită cu succes greșelile mici,
mișcându-se necontenit spre o eroare globală.
Legea competenței
Dacă ești competent într-un domeniu, aceasta nu înseamnă, că nu vei face
prostii în alte domenii.
Legea 8 / 10 / 12
Opt oameni se descurcă cu munca a zece oameni mai bine decât doisprezece.
Axioma minții
Volumul total de minte pe globul pământesc este o mărime constantă, iar
populația crește.
Legea muncii de creație
Cu cât mai mult lucrezi asupra ideii tale, cu atât mai mult te convingi, că ea
aparține altuia.
Legea fermității
Omul care posedă un singur ceasornic, știe cu fermitate ce oră este. Omul care
are mai multe ceasornice nu este convins deloc de exactitatea orei.
Legea costului
Compromisul întotdeauna ne costă mai scump decât oricare alte alternative.
Observație
Prietenii vin și pleacă, iar dușmanii se acumulează.
Despre numerele interesante
Titlul ne sugerează, desigur, că este vorba despre un sofism împrumutat din
teoria elementară a numerelor. Numerele pot, firește, prezenta interes din
diferite puncte de vedere. Astfel, un poet, care și-a dedicat una din odele
sale unei femei de treizeci de ani, manifesta, evident, un interes deosebit
pentru numărul 30. Acest poet considera, că la vârsta în cauză femeile sunt
extrem de atrăgătoare.
Pentru un specialist în teoria numerelor numărul 30 prezintă, credem, un
interes și mai mare, căci acesta este cel mai mare număr, care are următoarea
proprietate: toate numerele mai mici decât el și care nu au cu el divizori
comuni sunt prime.
Nu este mai puțin interesant și numărul 15873: dacă el este înmulțit pentru
început cu orice cifră, adică cu orice număr de la 1 până la 9, iar mi apoi cu
7, rezultatul va fi întotdeauna un număr format prin repetarea cifrei alese
pentru prima înmulțire.
Proprietăți și mai interesante posedă numărul 142 857: înmulțindu-l de fiecare
dată la numerele de la 1 până la 6, veți obține permutări ciclice din unele și
aceleași șase cifre, din care e format.
Apare întrebarea: dar există oare numere neinteresante?
Cu ajutorul unor raționamente elementare putem demonstra următoarea
afirmație.
TEOREMĂ. Numere neinteresante nu există.
Demonstrație.
Dacă ar exista numere plictisitoare, atunci toate numerele le-am putea diviza
în două clase: numere interesante și numere neinteresante. În mulțimea
numerelor neinteresante se va găsi, neapărat, un număr care este cel mai mic
printre numerele neinteresante.
Dar cel mai mic dintre numerele neinteresante deja este un număr interesant.
Așa că el trebuie extras și transferat în mulțimea numerelor interesante.
Dar în mulțimea numerelor neinteresante rămase vom găsi din nou un cel mai mic
număr.
Repetând acest proces destul de frecvent, putem face interesant orice număr
neinteresant.
Ceia ce trebuia de demonstrat.
| Pagina principala |
Ghidul utilizatorului |
Rubrica candidatului |
Curriculumurile scolare |
| Matematica competitiva |
Matematica distractiva|
Formule, dictionare |
Avizuri |
|Pagini din istorie |
Examene, teste |
Bibliografie |
Link-uri |
Site map |
|